BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Tuesday, December 29, 2009


EM KENAPA YE?

Kenapa kita tak ada masa untuk baca Al-Quran at least satu mukasurat sehari?

*Sebab ada banyak rancangan kat tv yg nak kena tengok, banyak keja nak buat.

“Tak cool la weih kalau aku tak tau perkembangan hiburan terkini.”
“Cerita tu best…”
“Nanti besok nak borak-borak dengan kawan-kawan aku, malulah kalau aku tak tahu jalan cerita ni.”
“Kejap lagi nak gi datingla..”
“Awek aku suruh gi anta dia balik umah nenek dia la..”
“Ala, kekasih nak call nih…”

Kenapa kita tak ada masa nak baca bahan bacaan ilmiah yang membawa kepada peningkatan ilmu dan iman kita?

*Sebab ada banyak novel-novel yang kita tak habis baca lagi.

“Isk kena baca novel nih…kawan aku kata best.”
“Wah sinopsis cerita ni cam best jek..cam ade kene mengene ngan hidup aku lak.”
“Tak boleh jadi nih.. kawan-kawan aku semua dah baca novel nih.”
“Kena beli novel nih untuk melengkapkan koleksi novel aku yang ke dua ratus empat puluh lapan.”

Kenapa kita ada terlalu banyak masa untuk berimaginasi atau berangan?

*Apa lagi? Sebab merasakan yg kita ni hero atau heroin dalam cerita-cerita telenovela atau drama yang kita tengok tu lah.. Ataupun sebab merasakan yang lagu terbaru kat radio tu sesuai sangat dengan pergolakan hidup kita sekarang ni.

“Isk kesian heroin tu, hero die mati.. Kalau aku jadi die….”
“Ish apela lembab sangat hero nih..cakap jelah yang ko suke kat die!”
“Lagu ni best lah..sesuai bagi kat x-boyfren aku yang lari ngan pompuan lain tuh.”

Kenapa kita susah sangat nak hafal Quran?

*Sebab banyak maksiat yang kita lakukan. Maksiat fizikal, maksiat hati, maksiat mata, maksiat telinga…dan juga, kita lebih selesa menghafal lagu-lagu yang melalaikan.
pesanan untuk diri sendiri

0 comments: